Błoto to coś więcej niż tylko brud i woda. Błoto to postawa, sposób na życie i fascynująca subkultura. Są Quadowcy , którzy jeżdżą w ekstremalnie fatalnych  warunkach i uważają, że jazda zaczyna się tam, gdzie inni zawracają.


Wiele lat temu jazda w błocie oznaczała po prostu dążenie do wzniesienia i nadzieję na najlepsze. Ale dzisiaj istnieje nauka związana z brodzeniem przez strumienie i przekraczaniem bagna. Jeźdźcy, którzy wiedzą, co robią, wykluczyli przypadkowe szanse z równania dzięki starannemu przygotowaniu i technice.  Ich działalność koncentruje się na przygotowywaniu jeźdźców i quadów do błota, zarówno do rekreacji weekendowej, jak i pełnowymiarowych zawodów. 

1. POMYŚL, ZANIM RUSZYSZ: Po pierwsze, tylko dlatego, że widzisz rowerzystę wjeżdżającego do głębokiej dziury i jadącego przez wodę do kierownicy, nie zakładaj, że możesz to zrobić. Ten rodzaj jazdy wymaga przygotowania, a quady nie są gotowe. Chociaż firma Arctic Cat poczyniła pierwsze kroki w kierunku stworzenia maszyny gotowej na błoto z linii 700 i 650 Mud Pro, większość z nich nie jest przystosowana do radzenia sobie z wodą. 


2. OBEJRZYJ I UCZ SIĘ: Jeśli jeździsz z grupą innych Quadowców, nie spiesz się i bądź „poszukiwaczem głębokości”. Zrób sobie przerwę i obserwuj, gdzie inni przekraczają głębokie dziury lub pokonują zły odcinek. Obserwuj, jakie linie wybierają i ile kłopotów mają przed sobą. Wybór prawidłowej „linii” lub trasy często decyduje o tym, czy utkniesz, czy nie.


3. ZMIANA :    Jeśli teren wygląda źle, włącz napęd na cztery koła i najniższy bieg ( reduktor ),  Zatrzymanie się w celu przełączenia na niski bieg w środku dołka często powoduje utknięcie, gdy stracisz rozpęd i spróbujesz wznowić jazdę z martwego punktu. Pęd i wysokie obroty to najlepsi przyjaciele podczas pokonywania głębokiego błota.

4. WYBIERZ NAJLEPSZĄ STRONĘ:  Kołysanie łodzią może być złe w kajaku, ale na quadzie jest dobre. Jeśli czujesz, że tracisz rozpęd i zwalniasz, gdy Twoja płyta ślizgowa się ciągnie, przesuń obie stopy w tę samą stronę, aby docisnąć i pozwolić co najmniej dwóm kołom uzyskać przyczepność. Pchnij kierownicę z jednej strony w dół i pociągnij do góry z drugiej strony. Druga strona obróci się do góry i zdejmie trochę ciężaru ze środka, gdzie jest przeciągany. Kiedy postęp jest wolniejszy, mimo że to robisz, przesuń boki i połóż obie stopy po drugiej stronie; często możesz iść dalej. Nie trzeba dodawać, że blokada mechanizmu różnicowego jest tutaj bardzo potrzebna.


5. UŻYWAJ GŁOWY, A NIE KCIUKA:  Mówią, że definicja szaleństwa polega na powtarzaniu tej samej czynności i oczekiwaniu innego wyniku. Kiedy utkniesz, przestań robić cokolwiek, co cię zablokowało. Innymi słowy, przestań karać quada za swój błąd. Wtedy łamiesz części. Poza tym po prostu ją wykopujesz i utrudniasz odzyskanie. Przygotuj się do użycia wyciągarki lub paska holowniczego. Każdy utknie; nie jest źle. Zło to cofanie się kilometrami złej drogi na końcu liny.

6. PRZEPŁYW POWIETRZA: Jeśli jeździsz quadem chłodzonym wodą w błocie, spodziewaj się, że w końcu zobaczysz „GORĄCE” światło. Przygotuj się na to, biorąc zestaw pomp lub w jakiś sposób, aby wyczyścić chłodnicę, gdy jest zatkana błotem. Bez tego będziesz ciągle czekać, aż zgaśnie i szukać wodopojów, do których możesz wjechać, aby go ochłodzić. Ta metoda zanurzania rozgrzanych do czerwoności silników w zimnej wodzie zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. 




8. Błoto a prąd elektryczny : Wodoodporne połączenia elektryczne ze smarem dielektrycznym, w szczególności połączenia świec zapłonowych. Jeśli twój quad prycha gdy przekraczasz stosunkowo płytki strumień lub błotnik, oznacza to, że osłona świecy zapłonowej nie spełnia swojego zadania, prawdopodobnie dlatego, że twardnieje od wielu kilometrów lub z wiekiem i nie zapewnia dobrego uszczelnienia. Umieść w bagażniku spory kawałek i przyklej go z powrotem do wtyczki. To nie zajmuje dużo; mniej więcej tyle, ile pasty do zębów, której użyłbyś, gdybyś był nisko w tubce. Możesz to kupić w sklepie z częściami samochodowymi.


9. CHŁODZIWO MUD A WERSJA: Jeśli Twój quad ma butelkę przelewową na chłodziwo z otworem odpowietrzającym w korku, uważaj. Jeśli jest zamontowany poniżej linii wodnej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że za każdym razem, gdy wejdziesz pod wodę, nabierze błotnistej wody z żwirem. W końcu spowoduje to usunięcie mechanicznego uszczelnienia pompy wodnej. Rozważ zrobienie małej fajki, aby sięgała do kierownicy - możesz użyć kawałka żyłki próżniowej z małą plastikową złączką i odrobiną silikonu

10. PRZEKRACZANIE STRUMIENIA DANYCH: Najpotężniejszym wyposażeniem, jakie posiadasz, jest wiedza i doświadczenie.   

10 NAJLEPSZYCH

ELEMENTÓW NA LIŚCIE MUSÓW DO ZROBIENIA


• Gdy dotrzesz do błotnistego przejścia przez strumień, jest już za późno. Właściwym sposobem uniknięcia utknięcia jest zbudowanie quada z myślą o błocie. Byłoby to łatwe, gdybyś wiedział, jak głębokie jest błoto przed czasem, więc kluczem jest przesadne przygotowanie. Poza tym jest duża różnica między przygotowaniem do jazdy w błocie a przygotowaniem do zawodów. Mike zwrócił uwagę, że zapaleni zawodnicy często stosują sztuczki, takie jak napełnianie opon wodą i używanie ciężarków, aby zminimalizować unoszenie się na wodzie. Zalecane tutaj modyfikacje mają na celu bardziej ogólne odtworzenie błota i są wymienione w kolejności ich ważności.


1. AGRESYWNE OPONY BŁOTNE: Opony OE są przeznaczone do jazdy w dobrej pogodzie z dużą prędkością. Potrafią poradzić sobie z kilkoma centymetrami błota, ale poza tym potrzebujesz specjalistycznych opon błotnych z dużym, głębokim bieżnikiem. W tym celu Highlifter tworzy Outlaws, ale w tej dziedzinie jest co najmniej 20 twórców, z których każdy ma inne podejście. Widać różnicę w bieżniku i są one zaprojektowane tak, aby czyścić się podczas obracania.


2. ZESTAWY PODNOŚNIKOWE: Standardowe quady nie mają prześwitu pod pojazdem w przypadku głębokiego błota ani błotnika w przypadku dużych opon. Przed zamontowaniem tak dużych opon może być wymagany zestaw do podnoszenia. Zestaw podnosi brzuch quada o 2 lub 3 cale i zapobiega jego ciągnięciu i blokowaniu.

7. MOCNIEJSZE OSIE CV: Nie ma wątpliwości, że w tym środowisku za grę trzeba płacić. Super agresywne opony, duża moc i głębokie błoto w końcu sprawią, że będziesz potrzebować mocniejszych osi; nie wszystko na raz i prawdopodobnie nie pierwszego dnia, ale w końcu zobaczysz mądrość programu, który wzmocni Twój sprzęt do biegania.


8. WYSOKOPRZEPŁYWOWY FILTR POWIETRZA, WYDAJNOŚĆ WYDECHU, TRYBY PALIWA: Nie można mieć zbyt dużej mocy i, co ważniejsze, momentu obrotowego. Zlew 29,5-calowy Outlaws w 2 stopach błota o konsystencji masła orzechowego i masz maszynę, która potrzebuje sterydów. Są w kolorowych pudełkach i wydają przyjemny pomruk tam, gdzie Twój rower był wcześniej cichy.


3. WCIĄGARKA: Wraz z oponami jest to najczęściej kupowana opcja. Zdobądź dużą pojemność i linę syntetyczną , która jest bezpieczniejsza, łatwiejsza dla dłoni i faktycznie mocniejsza niż lina stalowa.


4. BLOK PRZEKROCZY: Jeśli posiadasz wciągarkę, potrzebujesz bloczka wyrwanego . Prowadząc linę wciągarki przez bloczek (połączony z nieruchomym obiektem), podwajasz pojemność swojej wciągarki. Oczywiście wymaga to dwukrotnie większej długości linii, ale jeśli jesteś w prawdziwym wiązaniu, zapewnia dwukrotnie większą moc niż normalnie.


5. ZESTAW SNORKEL: To nie są dla wszystkich, ale jeśli planujesz podążać za naprawdę kiepskimi quadami przez naprawdę głębokie tereny, utoniesz. Musisz również traktować je jako ubezpieczenie na wypadek, gdybyś przypadkowo wszedł zbyt głęboko. Nie są przeznaczone do pływania po okolicy i wyglądania fajnie na głębokości peryskopu.


6. ZESTAW SPRZĘGŁA: Przekładnia CV Twojego quada jest dostrojona do konkretnego rozmiaru opon, ponieważ pochodziła z fabryki. Będzie tolerować nieco większe opony, ale niewiele. Dobry zestaw sprzęgła dostosowuje CVT do rozmiaru opon, których używasz, i zapewnia znacznie większą moc niż w przypadku tuningu fabrycznego. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w sierpniowym wydaniu Dirt Wheels.

9. PASEK WYDAJNOŚCIOWY: Większość pasów jest w porządku i dość trwała. Nie pękają, ale glazurują, piszczą i ślizgają się, gdy próbujesz zmusić skrzynię biegów do zrobienia czegoś, do czego nie jest dostrojona (na przykład wejście na duże wzgórze w dużym zasięgu). Po innych wymienionych modyfikacjach pasek będzie słabym ogniwem w układzie napędowym. Paski Highlifter mają kevlar, a po przegrzaniu ostygną i znów się zejdą, w przeciwieństwie do tego, który po prostu szkliwa i ślizga się. Niezależnie od tego, którego paska używasz, ma zapasowy. To bardzo dobre ubezpieczenie na przedmiot, który wymaga wielu nadużyć.


10. CHŁODZIWO TEMP, MYJKA CHŁODNICY: Jak wspomnieliśmy wcześniej, jednym z największych bólów głowy rowerzystów błotnych są zatkane błotem chłodnice. Wiele grzejników zwisa nisko i jest głównym celem rozprysków błota. Musisz wiedzieć, kiedy silnik zaczyna się nagrzewać, a następnie być przygotowanym na jego ochłodzenie. Zestaw do spryskiwacza chłodnicy pozwala podjechać do strumienia lub błota, wrzucić pompę i spłukać chłodnicę za pomocą dyszy o dużym przepływie. W ciągu kilku minut jesteś gotowy, aby wygodnie toczyć się ze swoim tempem w normalnym zakresie około 180 stopni.

OPONY błotne

Opony błotne to wysoce wyspecjalizowana guma. Mają agresywny wzór bieżnika i mogą szybko rozerwać trawnik. Chcesz także opony, która samo się czyści, pozwalając oponie robić to, co powinna - uzyskać przyczepność wszędzie, gdzie to możliwe. Jest wiele świetnych opcji do wyboru, ale oto pięć najlepszych opon błotnych do ATV lub UTV, jakie mogliśmy znaleźć.

ITP Mega Mayhem

ITP jest jedną ze starszych firm oponiarskich, która produkuje opony ATV o wysokich osiągach. Byli jednymi z pierwszych, którzy zaoferowali wydajną oponę błotną z oryginalnymi oponami Blackwater, nazwanymi na cześć legendarnego błotnego wyścigu cross country, który wielu miało rozpocząć, ale niewielu kończyło. Dzisiejsze błotniste opony ITP są najnowocześniejszymi oponami z 6-warstwową osnową i głębokimi rzeźbami bieżnika, w tym oponami Mega Mayhem o głębokości 1,5 cala, bardzo godnymi tej nazwy.

STI Outback Max

Idąc ekstremalnie? Wypróbuj STI Tire & Wheel Outback MAX. Te 8-warstwowe opony zapewniają ekstremalną odporność na przebicia i mają bieżnik o głębokości do dwóch cali. Jeśli utkniesz podczas jazdy na tych oponach w swoim ATV, jedziesz w miejscu, w którym nie powinieneś.

SuperATV Assassinator

Jeśli chodzi o opony błotne do ekstremalnych atv, to SuperATV Assassinator jest pierwszym, który przychodzi na myśl. Poważnie, spójrz tylko na te opony! Bieżnik o głębokości trzech cali i otwartej konstrukcji; jak te opony nie mogły po prostu przebić się przez szlam i błoto? Są to wysoce wyspecjalizowane opony stworzone do błota, błota i więcej błota. Jednak dzięki mocnemu środkowemu bieżnikowi radzą sobie na niektórych szlakach nie błotnych w ograniczonym zakresie. Są wysokie i wąskie, tak jak powinny być najlepsze opony błotne. Jeśli jesteś poważnym mistrzem błota, to jest to ekstremalna opona błotna ATV, na którą powinieneś spojrzeć.

Maxxis Mudzilla

Maxxis Mudzillas ma 6-warstwową konstrukcję, która pomaga zmniejszyć ryzyko przebicia, gdy natkniesz się na coś, czego się nie spodziewałeś. Głęboki, kierunkowy wzór bieżnika wbija się w błoto i wypycha je z opony, zapewniając doskonałe ugryzienie, gdy jest to najbardziej potrzebne. Bieżnik jest również zaprojektowany tak, aby zginał się w miejscach, w których gromadziłoby się błoto, pomagając w „samooczyszczeniu” opony.

Sedona Mudda InLaw

Ok, nazwa chwytliwa, ale serio spójrz na bieżnik! To z pewnością jedne z najlepszych opon błotnych do pojazdów ATV i UTV, jakie znajdziesz wszędzie. Z 2-calowym głębokim bieżnikiem, który zwiększa się do 2-1 / 4 cala na zewnętrznej krawędzi, aby nadać tym mięsom trochę mięśni błotnych dokładnie tam, gdzie ich potrzebujesz. Wytrzymała 8-warstwowa osnowa pomaga również zapobiegać przebiciom. Bieżnik ma tego wystarczająco dużo, aby te opony były stabilne i płynne również między sekcjami błotnymi, co czyni je świetnymi oponami na szlaki wypełnione błotem. Jeśli jesteś na rynku opon błotnych do ekstremalnych ATV, Mudda InLaw powinna znaleźć się na Twojej krótkiej liście.


High Lifter Outlaw II

Ta ekstremalna opona błotna do ATV ma bieżnik, który owija się aż do obręczy, zapewniając dodatkową przyczepność na zboczach. Ma również masywne 2,5-calowe występy, które są przeznaczone do wgryzania się w błoto i usuwania go przy każdym obrocie. Jeśli szukasz opon błotnych Polaris RZR, wiedz, że można je znaleźć w oponach Polaris RZR XP 1000 High Lifter Edition przeznaczonych specjalnie do błota.